Hernička Agi je určená pre deti od 1 roka, ale vítané sú aj deti mladšie. Je našou "srdcovkou",
pretože vedieme svoje deti k samostatnosti a páči sa nám systém vzdelávania a hier s montessori prvkami. Herničku Agi vedú Antónia, vyštudovaná pedagogička a mama troch detí, a Marta, milá a vždy usmiata mamina dvoch detí, ktorá má dar si s deťmi rozumieť.
Maria Montessori sa
narodila v Taliansku v roku 1870.Vyštudovala Lekársku fakultu na Univerzite v
Ríme a stala sa jednou z prvých lekárok v Taliansku. Na začiatku kariéry
pracovala najmä s mentálne postihnutými deťmi. Revolučnú víziu vzdelávania
zameraného na “pozorovaní a nasledovaní záujmov dieťaťa” však čoskoro rozšírila
a úspešne uplatnila aj medzi zdravými deťmi. Svoje inovatívne myšlienky
postupne rozširovala v Montessori materských školách po celom svete. Dvakrát
bola nominovaná na Nobelovu cenu mieru. Maria Montessori zomrela v Holandsku v
roku 1952.
Montessori pedagogika je rozsiahla a svetovo uznávaná metodická sústava
pedagogiky. Zahŕňa v sebe nielen
filozofiu rozvoja dieťaťa, ale hlavne konkrétne praktické postupy s
množstvom pomôcok. Montessori pedagogika vznikla na základe
pozorovania fyziologického vývoja ľudského mozgu v ranom veku. Východiskom
je ponúknuť deťom intelektuálne podnety správnou formou v správnom čase (v
konkrétnej senzitívnej fáze vývoja).
Vo veku 2 až 2,5 roka nastáva
optimálne obdobie na rozvoj tvorivého a intelektuálneho potenciálu dieťaťa.
Vtedy je najvhodnejšie, aby dieťa začalo pracovať v pripravenom Montessori
prostredí v materskej škole. Deti v ňom môžu zdokonalovať svoje praktické
zručnosti a získavať ucelené informácie o okolitom svete. Už v
predškolskom veku začínajú spontánne písať, čítať a počítať. Cieľom Montessori
pedagogiky je podporovať už v materskej škole prirodzenú túžbu detí učiť
sa a vytvárať si pozitívny vzťah k ľuďom, k okolitému prostrediu,
ale aj k sebe samému.
Praktický
život
Oblasť praktického života je prvá oblasť, s ktorou
sa deti po nástupe do Montessori materskej školy stretnú. Zahŕňa nácvik
všetkých dôležitých zručností – starostlivosť o seba a okolie,
zdokonalenie jemnej motoriky, lepšie ovládanie svojich pohybov. Tieto cvičenia
pripravujú dieťa na reálny každodenný život tak, aby bolo schopné byť čo
najviac samostatné. Je to cesta dieťaťa k hlbšej koncentrácii
a ovládaniu svojho tela. Vďaka týmto cvičeniam a svojmu úspechu pri
ich vykonávaní, si dieťa posilní svoju sebaistotu. Cvičenia praktického života
sú základom, na ktorom dieťa stavia svoj ďalší rozvoj v iných oblastiach
Montessori vzdelávania.
Zmyslová
výchova
Rozvoj zmyslov začína už veľmi skoro po narodení.
Dieťa vníma svoje okolie celým telom, nasáva vnemy ako špongia. Zmyslová
výchova rozvíja a neskôr zjemňuje všetky zmysly dieťaťa. V Montessori
pedagogike sa venujeme týmto zmyslovým oblastiam: rozvoj zraku, hmatu, sluchu,
čuchu, chuti, schopnosti porovnávať hmotnosť (barický zmysel), rozlišovanie
teploty a stereognostický zmysel (spojenie predstavivosti s hmatovým vnemom bez
použitia zraku). Pomôcky zmyslovej výchovy sú navrhnuté tak, aby sa dieťa pri
práci s nimi koncentrovalo vždy len na jeden typ zmyslového vnemu. Dieťa
dostáva jasné informácie o predmetoch zo svojho okolia, ktoré ukladá do
svojej pamäte a postupne je schopné triediť vnemy v mozgu. Takýto
systém triedenia je základom hlbšieho porozumenia okoliu a svetu.
Matemalika
V každom z nás drieme matematická myseľ.
Dôležité je, ako a kedy ju správne rozvíjať. Matematika ako ju poznáme my,
pracuje s abstraktnými pojmami ako sú tvar, číslo, priestor, postupnosť.
Montessori pedagogika má dokonale prepracovaný systém pomôcok, ktoré tieto
pojmy dieťaťu objasnia v maximálne konkrétnej forme. Dieťa tým získa
hlboké porozumenie a zároveň potvrdenie svojich matematických predstáv už
v materskej škole. Práca s Montessori materiálom ho posúva od konkrétnej
predstavy k matematickej abstrakcii tak potrebnej v každodennom živote.
Jazyk
Už okolo 4. roka deti často prejavujú živý
záujem o písmená. Ak postupujeme podľa prepracovanej Montessori pedagogiky,
dieťa má dostatok času venovať sa najskôr obohacovaniu slovnej zásoby
a neskôr poznávaniu písmen, analýze a syntéze zvukov v slovách.
V Montessori pedagogike sa deti od začiatku zoznamujú s písaným
písmom, pretože je spojité, lepšie sa deťom píše a prináša pohľad na slovo
ako celok. Tento dôležitý fakt vedie deti v neskoršom veku k čítaniu
celých slov, ktoré sa u nich objaví akoby náhodou. Takto deti zažívajú
zázrak čítania už počas starostlivosti v Montessori materskej škole.
Kozmická
výchova
Kozmická výchova, ako ju nazvala Maria
Montessori, zahŕňa v sebe rôzne aspekty života. V tejto oblasti sa s
deťmi venujeme pozorovaniu prírody, jej kolobehu života a zákonitostiam,
pozorujeme výsledky pokusov, rozprávame sa o vesmíre a planétach. Deti sa
stávajú objaviteľmi a výzkumníkmi. Kozmická výchova nie je zbieranie
encyklopedických faktov, ale snaha o chápanie súvislostí a hľadanie si
svojho jedinečného miesta na Zemi.
Rešpektujúci prístup
K deťom pristupujeme s úprimnosťou
a láskou. Naša komunikácia s deťmi je založená na
rešpektujúcom a empatickom prístupe. Hranice nastavujeme citlivo,
zrozumiteľne a trpezlivo. Pomáhame deťom rozvíjať
sociálne zručnosti a emočnú inteligenciu. Doprajeme deťom slobodu,
samostatnosť a s nimi prichádzajúcu zodpovednosť.
pripravené, podnetné,
priateľské a radostné prostredie
možnosť starať sa o a vytvárať
svoje prostredie – spoznávanie cez pohyb, praktickú „hmatateľnú“
skúsenosť, hravosť
podnetný materiál /pomôcky,
hry/ pripravený pre každú oblasť
učenie vlastným tempom
podporovanie „senzitívnych“ fáz
dieťaťa
veľa podnetov, hier, informácií
z oblasti prírody a okolitého sveta (ako funguje…, ako sa vyrába…, ako
vzniká…, prečo ihličie neopadáva, prečo má kôň chvost, prečo vidieť cez
deň mesiac….
veľa pobytu vonku, možnosť
naučiť sa pozorovať prírodu, jej zákonitosti, možnosž pracovať v záhradke
a pestovať zeleninu, ovocie, bylinky.
hry zamerané na spoločenské
spolunažívanie
ako riešiť konflikt, ako
požiadať o pomoc, pozdravy, privítanie a uctenie si návštevy, spoznávanie
okolitého sveta
pravidelné výlety, exkurzie,
kultúrne podujatia
zmiešaná veková skupina
kvalifikovaní učitelia